Information vid strömavbrott
Har du drabbats av strömavbrott? Vi jobbar alltid för att elen ska fungera, men om något inträffar hjälper vi dig. Här hittar du en guide för att se om du själv kan lösa felet, hur du får information om pågående större avbrott och hur du själv anmäler strömavbrott.
Kontakt vid strömavbrott
- Kontrollera om ditt strömavbrott redan är rapporterat på vår avbrottskarta
- Gör en felsökning och anmäl ditt strömavbrott via vårt formulär
- Gör en strömavbrottsanmälan dygnet runt via telefon 0771-53 53 00
Vad du själv kan göra om elen slutat fungera
En vanlig orsak till strömavbrott är att elnätet blivit skadat av väder, tekniska fel eller grävarbete. Men avbrottet kan också bero på ett lokalt fel.
I alla fastigheter finns en elcentral (elskåp) som innehåller säkringar och skyddar elsystemet från att bli överbelastat. Ett strömavbrott kan bero på att en säkring har gått sönder eller att jordfelsbrytaren slagit ifrån.
Om strömavbrottet håller i sig
I vårt moderna samhälle är vi helt beroende av el för att vardagen ska fungera både hemma och på jobbet. Ett strömavbrott kan påverka såväl portkod och hissar som internetuppkopplingar och bli väldigt besvärligt. Här är några tips om du drabbats av ett längre strömavbrott.
Håll dig uppdaterad vid strömavbrott
Strömavbrott kan vara både planerade eller hända plötsligt. Oavsett vilket så vet vi att du som kund vill ha information snabbt. Du kan få information vid strömavbrott genom sms eller e-post. Följ ditt strömavbrott med uppdateringar, prognos och vad det beror på.
Vanliga frågor och svar
Information från: Ellevio AB,
sidan uppdaterad 8 april 2024