Betalning och uppgifter

Vad händer om jag är sen med en betalning eller om jag har betalt dubbelt? Vad är anstånd? Dessa frågor och fler reder vi ut här.

Betalningsuppgifter

Bankgiro
Betalningsmottagare: Ellevio AB (publ)
Bankgironummer: 5552-2635

Om du ska betala från utlandet uppger du swiftadress och IBAN till din utländska bank. Glöm inte att ange fakturanumret som betalningsreferens.
IBAN: SE435 0000 0000 5746 1042 629
Swiftadress: ESSESESS

Betalat fakturan dubbelt?

Om du har betalat din faktura dubbelt så drar vi av beloppet automatiskt på nästa faktura. Om du hellre vill ha en utbetalning till ditt konto, kan du höra av dig till kundservice så löser vi det.

Kan inte betala i tid?

Om du vet att du kommer ha svårt att betala din faktura på förfallodatumet kan du ansöka om anstånd. Det betyder att du får längre tid på dig att betala. Vi kan bara bevilja anstånd innan fakturan har förfallit.

Kontakta vår kundservice på 0771-53 53 00 eller via vårt formulär.

  • Du behöver kontakta oss innan fakturan har förfallit
  • Alla tidigare fakturor ska vara betalda
  • De två senaste fakturorna behöver vara betalade i tid
  • Det går att skjuta upp förfallodatumet i upp till 30 dagar
  • Det tillkommer ränta på fakturabeloppet
  • Fakturabeloppet får vara max 7 500 kronor

Betalat för sent?

Om du inte har betalat din faktura i tid skickar vi ut en påminnelsen ungefär en vecka efter fakturans förfallodatum. Om du inte betalar den i tid så får du ett inkassokrav.

1. Påminnelse

Om din faktura inte har betalats på förfallodagen skickar vi en påminnelse efter ungefär en vecka. Då läggs det till en påminnelseavgift på 60 kronor på fakturan. Oavsett på vilket sätt du betalar dina fakturor så kommer påminnelsen alltid på pappersfaktura.

Viktigt att känna till är att om du har varit sen med betalning vid upprepade tillfällen skickar vi ingen påminnelse - fakturan går då direkt till inkasso.

2. Inkassokrav

Om påminnelsefakturan inte betalas i tid går fakturan till inkasso. Det innebär att inkassoföretaget Intrum tar över fakturan och skickar ett inkassokrav till dig. Utöver påminnelseavgiften tillkommer då en inkassokostnad om 180 kronor.

Om du har frågor om inkassokrav och delbetalningar kan du vända dig direkt till Intrum, kontaktuppgifter på inkassokravet. Du kan också vända dig till Ellevios kravavdelning på 010-204 08 05 .

3. Frånkoppling

Intrum skickar ytterligare brev, förutom inkassokravet, med uppmaning om att betala. Om betalning fortfarande inte inkommit finns det en risk att elen komma att stängas av. Frånkoppling kan ske av två skäl:

  • Fakturan till Ellevio har inte betalats
  • Din elhandlare har inte fått betalt (och begär att vi kopplar ifrån elen)

Kan du inte betala din faktura vill vi gärna att du snarast kontaktar Ellevios kravavdelning på 010-204 08 05, eller inkassoföretaget Intrum. Målsättningen är att vi tillsammans försöker hitta en lösning. Frånkoppling är ett steg som vi vill undvika så långt som möjligt.

Vanliga frågor och svar

Som privatkund loggar du enklast in på Mina sidor eller i vår app för att se om din faktura är betald.

Som företagskund loggar ni enklast in på Energikonto för att se betalda fakturor.

Tänk på att det tar ett par dagar efter att betalningen är gjord innan vi kan se inkomna betalningar och statusen för fakturan ändras.

Om du inte har möjlighet att betala fakturan vid förfallodatum finns det möjlighet att ansöka om anstånd. Detta gäller både privat- och företagskunder. Ett anstånd innebär att förfallodatum skjuts fram som mest 30 dagar och där ränta på 8% tillkommer på fakturabeloppet.

Villkor för att få beviljat anstånd:

- Ansökan om anstånd behöver inkomma till kundservice i god tid innan original fakturans förfallodatum

- Alla tidigare fakturor ska vara betalda

- De två senaste fakturorna ska vara betalda i tid, senast på fakturans ordinarie förfallodatum

- Bedömning kommer även göras utifrån fakturabeloppet

Du ansöker om anstånd genom att kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00.


Om du som privatkund råkat betala din faktura dubbelt kommer beloppet automatiskt dras av på din nästkommande faktura. Om beloppet är högre än din kommande faktura kommer dina följande fakturor fortsätta att dras av tills du uppnår tillgodobeloppet.

Om du istället önskar utbetalning av ditt tillgodobelopp kan du logga in på Mina sidor och begära utbetalning, observera att du måste vara inloggad med BankID för att kunna ange dina kontouppgifter. Om du inte har tillgång till BankID ber vi dig kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig.

Är ni företagskund och gjort en dubbelbetalning ber vi er kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi er att göra en utbetalning.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 27 december 2021

Hjälpte den här sidan dig?