Ellevio miljardsatsar på snabbväxande marknad för energilager

Pressmeddelanden

Ellevio Energy Solutions offentliggör en ny storsatsning på två nya batteriparker i Mora i Dalarna respektive Söderala i Hälsingland. Anläggningarna har var och en kapacitet om 40 MW/40MWh och blir därmed några av de kraftfullaste anläggningarna för energilagring i Sverige.

- Det här är bara början. Sverige befinner sig i en snabb energiomställning där batteriparker, energilager och olika typer av flexibilitetslösningar blivit avgörande för både elsystemet i stort och för företag som elektrifierar sin verksamhet. Den här satsningen stärker Ellevio Energy Solutions position ytterligare på marknaden, säger Kristofer Fröjd, chef för affärsutveckling på Ellevio.

Investeringen uppgår drygt en halv miljard kronor och innebär att Ellevio Energy Solutions portfölj av batteriparker med råge passerar miljardstrecket. Detaljplaneringen pågår för parkerna, och de första spadtagen planeras redan under hösten. Enligt planen ska batterianläggningarna vara i drift under hösten 2025.

Allt fler energiaktörer och företag satsar på batterilagring av olika slag. Och utvecklingen går fort. I början av 2024 fanns batterier motsvarande 80MW i kapacitet på stödtjänstmarknaden FCR-D upp, och redan i juli i år var batterikapaciteten 350 MW. Allt pekar mot att ytterligare hundratals MW batterilagerkapacitet är igång innan året är slut.

Den typ av batteriparker som hösten 2024 börjar byggas i Mora och Söderala kommer utformas för att kunna bidra med olika typer av nyttor till energisystemet. Energilager behövs för att förbättra stabiliteten och balansen i elnätet när andelen väderberoende elproduktion ökar och energisystemet ändrar karaktär. Batterierna kan skjuta till energi till elsystemet när efterfrågan är hög och använda den när efterfrågan är för låg.

- På sikt kommer batterifunktionerna även att kunna användas för andra områden som kan gynna både det lokala och nationella elnätet, säger Kristofer Fröjd.

Ellevio Energy Solutions har sedan starten 2022 snabbt utvecklat sin affär. Förutom att bygga och äga egna energilager runt om i Sverige har företaget även säkrat ett flertal kundavtal om energi- och batteritjänster med industrier, datahallar, transportföretag, med mera.

- Energimarknaden förändras, och vi med den. Allt fler företag ställer om sin energiförsörjning, och det sporrar oss att tänka nytt. Vår roll är att hjälpa kunderna med att lösa deras unika behov med kundanpassade lösningar, så att de kan fokusera på det de kan bäst - sin kärnverksamhet, säger Maria Ramstedt Presits, chef för Ellevio Energy Solutions.

Jesper Liveröd, presschef Ellevio
jesper.liverod@ellevio.se

Ellevios pressjour
020-202060
press@ellevio.se

Sidan uppdaterad 5 september 2024

Hjälpte den här sidan dig?