Kundservice

Här hittar du svar på vanliga frågor och information om hur du kan kontakta oss.

Vanliga frågor från våra kunder

  • När du ska flytta behöver du alltid säga upp ditt elnätsavtal och teckna ett nytt elnätsavtal för din nya bostad eller lokal, även om du flyttar inom Ellevios nätområde. Uppsägningstiden för privatpersoner är 5 dagar, uppsägningstiden för företagskunder kan variera.

    Om du är privatkund kan du enkelt registrera din flytt via vår tjänst Flytthjälpen, du behöver ha BankID för att kunna logga in. Om du inte har BankID ber vi dig kontakta vår kundservice som hjälper dig att registrera flytten, du kontaktar oss via telefon 0771-53 53 00.

    Om ni är företagskund ber vi er kontakta vår kundservice så hjälper vi era att registrera flytten, ni når oss via telefon 0771-53 53 00.

    Vad behöver jag för att kunna registrera en flytt?

    • Anläggnings-id är den bästa uppgiften för att kunna anmäla flytt, då kan vi säkerställa att flytten registreras korrekt
    • Om du inte har tillgång till anläggnings-id kan du ta hjälp av namnet på den tidigare ägaren, adress (inklusive eventuellt lägenhetsnummer) samt mätartavla-id
    • Datum för flytt

    Att tänka på

    Du behöver också teckna ett elhandelsavtal för elen du använder. Du kan enkelt jämföra elhandelsavtal på Elpriskollen. Om du inte väljer ett elhandelsföretag får du ett anvisningsavtal från vår samarbetspartner GodEl, detta då vi på Ellevio har leveransplikt och är skyldiga att säkerställa att du har ett avtal med en elhandlare senast dagen då du flyttar in i din bostad eller lokal.

    Om du ska flytta till ett hus som producerar egen el, till exempel via solpaneler på taket, behöver du teckna två avtal hos Ellevio innan du flyttar in. Det ena avtalet är för elanvändningen och det andra avtalet är för produktionen av elen. Kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 och meddela oss anläggnings-id för både produktionen och konsumtionen så hjälper vi dig att ordna de elnätsavtal du behöver.

    Vi ber dig observera att du även behöver två elhandelsföretag, ett för din konsumtion och ett för din mikroproduktion. För anläggningar upp till 100A som huvudsäkring gäller mottagningsplikt, det innebär att det elhandelsföretag du har för din konsumtion automatiskt blir mottagare för överskottselen på din produktion. Det är dock viktigt att du kontaktar din elhandlare för att säkerställa att ersättning utgår för överskottselen.

    Om du inte själv gör ett aktivt val gällande elhandelsföretag, både för konsumtion och produktion, kommer du anvisas till GodEl.

    För anläggningar över 100A gäller inte mottagningsplikt, du som kund måste därför kontakta det elhandelsföretag du önskar teckna avtal med för att säkerställa ersättning för överskottsproduktionen. Läs mer om ersättning vid produktion av egen el här.

  • Nej det kan du inte, när det gäller timpris och/eller rörligt pris per timme behöver du kontakta din elhandlare för att se över vilket avtal du har hos dem. Om du tecknar ett avtal hos din elhandlare som kräver timavräkning så kontaktar din elhandlare oss, via fullmakt, och begär att Ellevio ska skicka timavräknade mätvärden till dem så att de kan fakturera dig timpris. På vår hemsida har vi samlat information kring de mest vanliga typer av avtal som elhandlare har.

    Till oss på Ellevio betalar du elnätsavgift som består av en fast och en rörlig kostnad, den rörliga elnätsavgiften är inte möjlig att binda.

    Den fasta elnätsavgiften, som beräknas i kronor, är lika stor varje månad men varierar beroende på vilket abonnemang du har valt hos oss. Den baseras på hur mycket el du kan använda samtidigt, det vill säga din säkringsstorlek.

    Den rörliga elnätsavgiften, som beräknas i öre, är en transportkostnad för elen och avser den mängd el, i kilowattimmar (kWh), som du använder och överförs till dig genom Ellevios ledningar.

    På vår hemsida kan du läsa mer om vad du betalar och du hittar även våra olika priser och abonnemang.

  • Både privatkunder och företagskunder loggar enklast in på Mina sidor för att se om fakturan är betald. Privatkunder kan även logga in i vår app för att se fakturastatus.

    Tänk på att det tar ett par dagar efter att betalningen är gjord innan vi kan se inkomna betalningar och statusen för fakturan ändras.

  • Som privatkund är det enklast att teckna autogiro genom din internetbank. Ange Ellevio AB som mottagare, alternativt bankgiro 5552-2635. Du hittar information om hur du gör här. När du är inloggad på din bank kan det stå att du ska ange betalarnummer, det är ditt kundnummer hos oss på Ellevio. Det hittar du på din faktura eller på Mina sidor.

    Du kan även registrera dig för autogiro via Mina sidor. Under Fakturor kan du aktivera autogiro. Tänk på att det måste vara samma person som står på elnätsavtalet som är ägare till bankkontot för att registreringen via Mina sidor ska fungera.

    Om du inte har tillgång till internetbank, eller om någon annan än den som står på avtalet ska stå för autogirot, behöver du skriva ut en blankett som fylls i och postas in till oss, blanketten hittar du här.

    Företagskunder behöver ansöka om autogiro genom att fylla i en autogiroansökan och skicka in till oss för registrering.



Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till vår kundservice.

Strömavbrott

På avbrottskartan kan du se information om planerade och oplanerade avbrott inom Ellevios elnätsområden. Här kan du även enkelt felsöka och anmäla avbrott.

För dig som kund

Vi har samlat information om hur du som kund ansöker om avbrottsersättning, vad du kan göra om du inte är nöjd, hur du ansöker om skadestånd och mycket mer.