Faktura och betalsätt
Hur betalar jag min faktura på bästa sätt och vad händer om jag är sen med en betalning? Här får du reda på våra alternativ för hur du kan ta emot och betala din faktura. Du hittar också svar på vanliga frågor kopplade till betalning.
E-faktura
Som privatkund anmäler du dig för e-faktura på Mina sidor. Du behöver inte ha fått din första faktura från oss.
Om du väljer e-faktura skickar vi den direkt till din internetbank. Det är ett säkert, miljövänligt och enkelt alternativ.
Det enda du behöver göra är att godkänna fakturan för betalning hos din internetbank. Alla betalningsuppgifter är förifyllda. De flesta banker erbjuder möjlighet att välja automatisk betalning av e-fakturan på förfallodagen. Vill du avsluta e-faktura så kontaktar du din internetbank. Uppsägningstiden för tjänsten är 30 dagar.
Företagskunder kan inte få fakturan via e-faktura, men du kan däremot få fakturan via e-post. Kontakta kundservice via vårt kontaktformulär eller på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi er.
E-postfaktura
Du anmäler enklast att få e-postfaktura genom att logga in på Mina sidor.
På sidan "Fakturor" ser du vilken fakturametod du har idag, och där kan du välja att få din faktura via e-post istället. Vi kommer då att skicka fakturan till dig via e-post som bifogad pdf-fil.
Om du inte har möjlighet att logga in på Mina sidor, eller om du är företagskund, ber vi dig kontakta kundservice via vårt kontaktformulär eller på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att att få fakturan via e-post.
Kivra
Om du har valt pappersfaktura och är ansluten till Kivra så kommer din faktura från oss att skickas till Kivra automatiskt.
Om du har digital faktura hos oss (e-faktura eller e-postfaktura) kommer fakturan inte skickas till Kivra utan du får den direkt till dig själv eller din bank.
Vill du inte ha din faktura till Kivra kan du ändra detta antingen på Kivras hemsida eller i deras app.
Som företagskund hos oss kan ni inte få er faktura via Kivra.
Autogiro
Det enklaste sättet att teckna autogiro är genom din internetbank. Ange Ellevio AB som mottagare, alternativt bankgiro 5552-2635. När du är inloggad på din bank kan det stå att du ska ange betalarnummer, det är ditt kundnummer hos oss på Ellevio. Ditt kundnummer hittar du på din faktura eller på Mina sidor.
Du kan även anmäla autogiro via Mina sidor, för att kunna anmäla konto för autogiro krävs att du har loggat in via BankID samt att kontot tillhör den person som står på avtalet hos oss.
När du har anmält dig till autogiro kommer du ändå att få en faktura från oss, den är avsedd som underlag och avisering. Du kan välja att få den via e-post, det anmäler du också enklast via Mina sidor.
Vi på Ellevio har inte möjlighet att skicka ut en separat bekräftelse när ditt autogiro är registrerat och klart. Om du är inloggad på internetbanken går du in under företag du godkänt för autogiro. Under status står det "Godkänt", då vet du att ditt autogiro är registrerat och klart. Om det står "Anmälan under behandling" är ditt autogiro ännu inte registrerat hos oss. Vi ber dig även vara uppmärksam på din faktura, om det står "Att betala, dras via autogiro den (datum)" är ditt autogiro registrerat och klart.
Om du inte har tillgång till internetbank, eller om någon annan än den som står på avtalet ska stå för autogirot, behöver du skriva ut en blankett som fylls i och postas in till oss, blanketten hittar du här.
Företagskunder behöver ansöka om autogiro genom att fylla i en autogiroansökan och skicka in till oss för registrering, blanketten hittar du här.
Pappersfaktura
Vill du inte ha din faktura digitalt så kommer du automatiskt få en pappersfaktura i din brevlåda.
Tänk på att om du har valt pappersfaktura samtidigt som du är ansluten till Kivra så kommer din faktura att skickas till Kivra.
Vill du inte ha din faktura till Kivra kan du ändra detta antingen på Kivras hemsida eller i deras app.
Betalat fakturan dubbelt?
Om du har betalat din faktura dubbelt så drar vi av beloppet automatiskt på nästa faktura. Om du hellre vill ha en utbetalning till ditt konto, kan du höra av dig till kundservice så löser vi det.
Kan inte betala i tid?
Om du vet att du kommer ha svårt att betala din faktura på förfallodatumet kan du ansöka om anstånd. Det betyder att du får längre tid på dig att betala. Vi kan bara bevilja anstånd innan fakturan har förfallit.
Kontakta vår kundservice på 0771-53 53 00 eller via vårt formulär.
Sen betalning?
Om du inte har betalat din faktura i tid skickar vi ut en påminnelse ungefär en vecka efter fakturans förfallodatum. Om du inte betalar den i tid så får du ett inkassokrav.
Våra betalningsuppgifter
Bankgiro
Betalningsmottagare: Ellevio AB (publ)
Bankgironummer: 5552-2635
Om du ska betala från utlandet uppger du swiftadress och IBAN till din utländska bank. Glöm inte att ange fakturanumret som betalningsreferens.
IBAN: SE435 0000 0000 5746 1042 629
Swiftadress: ESSESESS
Vill du hitta kopior på dina fakturor eller se om du betalat?
Privatkund: Logga in på Mina sidor eller Ellevios app
Företagskund: Logga in på Mina sidor för företag
Vanliga frågor och svar
Information från: Ellevio AB,
sidan uppdaterad 8 april 2024