Teckna eller säga upp elnätsavtal

Ska du flytta in eller ut från Ellevios elnätsområde, vill teckna eller säga upp ditt elnätsabonnemang? Så här går du till väga.

För dig som privatperson

Du som privatperson kan använda vår onlinetjänst. Här är några saker som är bra att tänka på innan du påbörjar din anmälan.

  1. Säg upp först och teckna därefter nytt
    Om du både ska säga upp och teckna ett nytt elnätsavtal – börja med att säga upp ditt elnätsavtal och teckna därefter ett nytt.
  2. Ha uppgifter om bostaden till hands
    Du behöver ange din nya adress, och om du flyttar till lägenhet krävs också lägenhetsnummer.
    Som ett alternativ till adress kan du använda anläggnings-id, ett 18 siffror långt nummer som alltid börjar med 735 999. Du hittar det på elmätaren, på fakturan eller på Mina sidor.
  3. Identifiera dig med BankID
    Du behöver BankID för att kunna anmäla din flytt via webben.
  4. Anmäl flytten i god tid
    Anmäl din flytt fem dagar innan du ska flytta.
    Det är en bra regel att hålla sig till, men du kan ofta teckna ett nytt elnätsavtal på kortare varsel.
  5. Har du skyddad identitet?
    Då ber vi dig kontakta kundservice via telefon 0771-53 53 00 helgfria vardagar kl. 8–17 så hjälper vi dig med avtalet.
  6. Har du en anläggning med produktion av el?
    Då ber vi dig kontakta kundservice via telefon 0771-53 53 00 helgfria vardagar kl. 8–17 så hjälper vi dig med avtalet.

Teckna eller säg upp avtal här!

  • Anmäl både in- och utflytt
  • Teckna eller säg upp avtal
  • Enkelt och smidigt
  • Logga in med BankID
Till anmälan

Flytta företaget eller verksamheten

Ska ni flytta behöver ni säga upp elnätsavtalet för er gamla lokal och teckna ett nytt. Här får ni reda på hur ni ska gå till väga.  

Flytta till nya lokaler

Kontakta oss senast fem arbetsdagar före inflyttning för att vara säker på att ni har el på inflyttningsdagen. När ni har tecknat elnätsavtal kan ni välja det elhandelsföretag och elhandelsavtal som passar er.

Flytta från gamla lokaler

Vi informerar elhandelsföretaget om uppsägning. Har ni frågor så kontakta ert elhandelsföretag.

Uppsägningstid

  • 5 dagars uppsägning för anläggningar med säkringsstorlek upp till 160 A
  • 30 dagars uppsägning för anläggningar med säkringsstorlek över 160 A

Så anmäler ni er flytt

Kontakta kundservice via telefon 0771-53 53 00 helgfria vardagar kl. 8–17
 eller använd vårt kontaktformulär så ordnar vi elnätsavtalet, oavsett om ni ska flytta in eller flytta ut.

Vanliga frågor & svar

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 8 april 2024

Hjälpte den här sidan dig?