Nej det kan du inte, du kan däremot få din elanvändning redovisad per timme s.k timmätning. Det innebär att din elanvändning visas per timme, du hittar den information på Mina sidor om du är privatkund och på Energikonto om du är företagskund. 


För att få timmätning behöver du kontakta vår kundservice, antingen via telefon 0771-53 53 00 eller via vårt kontaktformulär. Vi kontrollerar då om din elmätare kan hantera timvärden. Tänk på att när du kontaktar oss behöver du uppge anläggnings-id, kundnummer eller personnummer. 


  • Om elmätaren kan hantera timvärden kommer aktiveringen att göras inom några veckor
  • Om elmätaren inte kan hantera timvärden kommer en tekniker skickas ut för att byta mätaren innan aktiveringen kan göras
  • När aktiveringen är klar kommer din elanvändning per timme att visas på Mina sidor eller Energikonto
  • Elanvändningen visas vanligtvis ett par dagar efter det dygn som avlästs


Vi ber dig observera att om du har utrustning kopplad till Ellevios mätare (t.ex en varmvattenberedare eller en värmepump) för att styra effektuttag kommer den funktionen inte längre att fungera när du går över till timmätning. 


För dig som har abonnemang Tid (som baseras på höglast respektive låglast) gäller följande: du kommer inte kunna läsa av höglast respektive låglast i mätaren. Du kommer inte heller se dessa mätvärden via Mina sidor. När du får din faktura kommer den baseras på förbrukningen som skett under höglast respektive låglast. Höglast: måndag till fredag klockan 06-22 fr.o.m 1 november till 31 mars. Låglast: övrig tid. 


Det kostar inget att byta till timmätning. Har du bytt till timmätning går det dock inte att byta tillbaka.