Kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 eller använd vårt kontaktformulär och meddela att du vill ha timmätning. Vi kontrollerar då om din elmätare kan hantera timvärden. Tänk på att när du kontaktar oss behöver du uppge ditt anläggnings-id, kundnummer eller personnummer. 

  • Om elmätaren kan hantera timvärden kommer aktiveringen göras inom några veckor.
  • Om elmätaren inte kan hantera timvärden kommer en tekniker skickas ut för att byta mätaren innan aktiveringen kan göras. 
  • När aktiveringen är klar kommer din elanvändning per timme att visas på Mina Sidor eller Energikonto om du är företag. 
  • Elanvändningen visas vanligtvis ett par dagar efter det dygn som senast är avläst. 

Vi ber dig observera att om du har utrustning kopplad till Ellevios mätare (t.ex en varmvattenberedare eller en värmepump) för att styra effektuttag kommer den funktionen inte längre att fungera när du går över till timmätning. 


För dig som har abonnemang Tid (som baseras på höglast och låglast) gäller följande: du kommer inte kunna läsa av höglast respektive låglast i mätaren. Du kommer inte heller se dessa värden via Mina sidor, utan du ser istället din elanvändning per timme. För att få fram elanvändning uppdelat i höglast respektive låglast behöver du exportera ut datan.  När du får din faktura kommer den baseras på förbrukningen som skett under höglast respektive låglast. 

Höglast: måndag till fredag klockan 06-22 fr.o.m 1 november till 31 mars. Låglast: övrig tid. 


Det kostar inget att byta till timmätning. Har du bytt till timmätning går det dock inte att byta tillbaka.