När du ska flytta behöver du alltid säga upp ditt elnätsavtal och teckna ett nytt elnätsavtal för din nya bostad eller lokal, även om du flyttar inom Ellevios nätområde. Uppsägningstiden för privatpersoner är 5 dagar, uppsägningstiden för företagskunder kan variera. 


Om du flyttar inom Ellevios nätområde behöver du anmäla din flytt senast 5 dagar innan du flyttar för att vara säker på att du har el när du flyttar in. Du kan enkelt registrera din flytt via vår tjänst Flytthjälpen, du behöver ha BankID för att kunna logga in. Om du inte har BankID ber vi dig kontakta vår kundservice som hjälper dig att registrera flytten, du kontaktar oss antingen via vårt kontaktformulär eller via telefon 0771-53 53 00. 


Vad behöver jag för att kunna registrera en flytt? 


  • Anläggnings-id är den bästa uppgiften för att kunna anmäla flytt, då kan vi säkerställa att flytten registreras korrekt
  • Om du inte har tillgång till anläggnings-id kan du ta hjälp av namnet på den tidigare ägaren, adress (inklusive eventuellt lägenhetsnummer) samt mätartavla-id
  • Datum för flytt 


Att tänka på 


Du behöver också teckna ett elhandelsavtal för elen du använder. Du kan enkelt jämföra elhandelsavtal på Elpriskollen. Om du inte väljer ett elhandelsföretag får du ett anvisningsavtal från vår samarbetspartner GodEl, detta då vi på Ellevio har leveransplikt och är skyldiga att säkerställa att du har ett avtal med en elhandlare senast dagen då du flyttar in i din bostad eller lokal. 


Företagskunder anmäler sin flytt till vår kundservice på e-postadress foretagskundservice@ellevio.se eller telefon 0771-53 53 00. Uppsägningstiden för företagskunder kan variera.