Kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 eller använd vårt kontaktformulär och meddela att du vill ha timmätning. Vi kontrollerar då om din elmätare kan hantera timvärden. Tänk på att när du kontaktar oss behöver du uppge ditt anläggnings-id, kundnummer eller personnummer. 

  • Om elmätaren kan hantera timvärden kommer aktiveringen göras inom några veckor.
  • Om elmätaren inte kan hantera timvärden kommer en tekniker skickas ut för att byta mätaren innan aktiveringen kan göras. 
  • När aktiveringen är klar kommer din elanvändning per timme att visas på Mina Sidor eller Energikonto om du är företag. 
  • Elanvändningen visas vanligtvis ett par dagar efter det dygn som senast är avläst. 

Vi ber dig observera att om du har utrustning kopplad till Ellevios mätare (t.ex en varmvattenberedare eller en värmepump) för att styra effektuttag kommer den funktionen inte längre att fungera när du går över till timmätning. 


Det kostar inget att byta till timmätning. Har du bytt till timmätning går det dock inte att byta tillbaka.