Om du just flyttat in eller fått tillgång till en bostad där det saknas el kan det bero på olika anledningar. 

  • Har du tecknat ett avtal med Ellevio (som elnätsföretag)?  
  • Är rätt datum angett för inflytt?
  • Ellevio kan ha stängt av elen, t.ex för att bostaden stått tom en tid. 


Kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så vi kan hjälpa dig att titta på vad som hänt eller om du t.ex vill ändra datum för inflytt.

När du varit i kontakt med oss kan elen sättas igång på olika sätt beroende på vilken mätare du har och var den sitter. Oftast behöver du trycka på en knapp på mätaren eller godkänna via sms, mejl eller telefon att elen ska sättas på. Om inte det skulle fungera eller om du inte har tillgång till mätaren för att trycka på knappen, till exempel om den finns i ett mätarrum, kommer vi att skicka ut en tekniker till mätaren. Teknikern kommer då kontakta dig för tidsbokning.


Om du misstänker att strömmen gått endast i din bostad kan du kontrollera din elcentral för att undersöka om det gått en säkring eller propp.